Afrika, het positief narratief

MODERNE, ARBEIDSINTENSIEVE  MAAKINDUSTRIALISERING AFRIKA IN VIER FAZEN

Het belang van partnerschappen Afrika-Europa tussen gevestigde industriële kmo’s

en van Foreign Direct Investments

“Gevestigde” kmo’s: vliegwielen van mini-kmo’s, Foreign Direct Investments en van de industrialisering van Afrika

  • Jaarlijks 1.000 "win-win" industriële kmo-partnerschappen Afrika-Europa realiseren.
  • Jaarlijks in Afrika 10-15 miljoen nieuwe banen creëren in formele agrofood- en maakindustrieën en aanverwante diensten om de asymmetrie in welvaart tussen Afrika en het Westen in te dammen en om extreme ideologieën, conflicten en gedwongen migratie te voorkomen.
  • Remediëren aan het enorme gebrek aan een maakindustriële economie in Afrika, door buiten alle ontwikkelingscircuits om, duizenden Afrikaanse industriële for profit kmo’s aan te sporen partnerschappen te zoeken met internationale sectorgenoten.
  • Partnerschappen tussen gevestigde kmo’s met bestaande ateliers en een solvabel cliënteel hebben weinig nood aan externe financiering, lopen geen financiële risico’s en opereren onafhankelijk van het niveau van governance van overheden.
  • Samen creëren zij een eerste contingent van een koopkrachtige middenklasse die op haar beurt multinationals goesting doet krijgen om ook te investeren in Afrika, direct goed voor duizenden extra banen.

Uitdagingen

In Afrika. Kmo's en universiteiten missen praktijkervaring met moderne maakindustrialisering en complex internationaal ondernemerschap. Te weinigen zijn op de hoogte waarom en hoe te slagen in internationale partnerschappen. Financiering is slechts een secundaire uitdaging.

In Europa. Het grote publiek, ondernemers en autoriteiten zijn zich niet bewust van het bestaan van tien-twintig Sub-Sahara landen met stabiele instellingen, een opgeleide middenklasse, ontsloten industriegebieden en massa's eeuwig hernieuwbare en goedkope energie.


Afrika wil af van de afhankelijkheid van de export van haar bodemrijkdommen, wil een doorbraak in haar arbeidsintensieve maakindustrialisering: 

Addressing faulty trade arguments isolated and impoverished Africa because the continent’s transformation and industrialisation was not prioritised

  • European Commission : « Africa and Europe establishing a new basis for their partnership »
  • African Union : from « How Europe could help Africa » --> « How we can help the planet together »

Prof Carlos Lopes

Keynote Anniversary African Union, March 2021

Raychelle Omamo

Cabinet Secretary for Foreign Affairs,

Kenyan Ministry of Foreign Affairs

Prioritizing Partnerships with Africa

CSIS Africa Program on January 28, 2022

https://www.csis.org/events/prioritizing-partnerships-africa  

‘We realise in Africa that we don’t make enough, that we are not industrialised. Therefore we need new partnerships that will fundamentally change Africa’s integration into the world market. Africa cannot be that continent that is simply there to produce raw materials for others. So we need partnerships that invest in people, that avail knowledge and technical transfer. Africa cannot be an island. Africa must reach out to friends. Africa must collaborate for its own future'.


De opportuniteit

Het klimaat, de verzadiging van de EU-markt (na de post-Covid heropstart) en de Afrikaanse Continentale Vrijhandelszone (AfCFTA) zijn stimulansen voor de Europese kmo om partnerschapsvoorstellen van Afrikaanse industriële kmo’s "met potentieel" te aanvaarden.


Afrika’s industrialisering in vier fasen


Fase 1. De gestuurde mentaliteitswijziging van het brede publiek (A Whole of Society Approach),  zowel in Afrika als in Europa.

  • In Europa: "Afrika is niet wat je denkt" (Debatavonden in stadhuizen?)
  • In Afrika: “Ondernemer durft je droom delen met een internationale partner."

Fase 2. De commerciële antenne. Duizenden Afrikaanse "gevestigde" industriële kmo's (geen start-ups) nemen het initiatief om partnerschappen aan te zoeken met Europese sectorgenoten. 

  • Via sociale media zoekt de Afrikaanse kmo een meer geavanceerde Europese sectorgenoot. Ze leren elkaar virtueel kennen, maar zodra ze een wederzijdse interesse voelen, investeren ze in een vliegticket om hun respectievelijke werkplaatsen en klanten fysiek te bezoeken.
  • Tijdens de eerste twee jaar van de samenwerking treedt de Afrikaanse partner op als handelsagent voor de producten van de Europese sectorgenoot (verkoop, installatie, onderhoud).
  • Hij brengt zijn kennis in van de Afrikaanse markt (commercieel, administratief en cultureel). 
  • De Europese partner traint in Europa de Afrikaanse partner of zijn medewerkers om de verkoop, de installatie, het onderhoud en het juiste gebruik van de geëxporteerde producten en diensten te verzekeren.Deze fase van de "commerciële antenne" vertegenwoordigt reeds een eerste overdracht van geavanceerde industriële processen en technologieën, zonder enig risico, ongeacht het niveau van governance van de lokale instellingen en met zeer beperkte financiering.
  • Dankzij het partnerschap leert de Afrikaanse kmo de “stiel” van industrieel ondernemerschap in een hypercompetitieve geglobaliseerde economie.

Fase 3. De ontwikkeling van nieuwe producten en diensten gefabriceerd in Afrika, anticiperend op de nieuwe behoeften van de "Afrikaanse continentale vrijhandelszone AfCFTA"

  • Nadat het vertrouwen tussen de twee partners een definitieve vorm kreeg tijdens de fase "commerciële antenne", besluiten de twee partners samen te investeren in nieuwe producten en diensten, inspelend op de behoeften van 's werelds grootste vrijhandelsmarkt “AfCFTA-Afrika”. Het product wordt gefabriceerd in Afrika en doet er beroep de meest geavanceerde Europese technologieën en industriële processen.
  • Dit belangrijke project dat door twee gevestigde partners aan de financiële wereld wordt voorgelegd, wordt een "bankable" project.
  • Hun voorbeeld inspireert honderden kmo’s om hun voorbeeld te volgen en resulteert in de creatie van duizenden banen in agrofood- en maakindustrieën en verwante diensten in de meest diverse economische sectoren.
  • Een belangrijke, opgeleide, mondige middenklasse realiseert van binnen uit government governance en creëert een kritische massa van koopkracht die ook buitenlandse directe investeerders aantrekt.

Fase 4. Buitenlandse directe investeringen door internationale flagships

De AfCFTA en honderden (duizenden) kmo-partnerschappen Afrika-Europa creëren een belangrijke koopkrachtige middenklasse die van binnen uit stabiele instellingen creëert. Dit trekt de aandacht van grote buitenlandse directe investeerders.

  • Elk individueel flagship creëert honderden, duizenden directe banen, direct en stroomop- en stroomafwaarts in waardeketens en bijbehorende diensten.
  • Deze vlaggenschepen, aangetrokken door directe toegang tot een nieuwe grote opkomende markt en competenties, zijn niet noodzakelijkerwijs op zoek naar de beruchte "race to the bottom" van de lonen.
  • Ze hebben ervaring in de meest geavanceerde processen en technologieën die het mogelijk maken om grondstoffen lokaal te transformeren tot concurrerende producten op de en internationale markten.

 

  • Zij selecteren de best in class complementaire partners in hun waardeketen.

 

  • In hun waardeketens leren de partners “het vak” van modern ondernemerschap dat openstaat voor internationale concurrentie.

 

  • Al snel zien rond de flagships kleinere, wendbare gespecialiseerde bootjes het licht dankzij de concepten en technologieën van de grote buur.

Resultaat van de vier fasen van Afrika's moderne agribusiness en industriële industrialisatie

  • Een ecosysteem geïnitieerd en geïnspireerd door gevestigde industriële kmo's en Foreign Direct Investments is in staat om jaarlijks miljoenen nieuwe banen te creëren in de formele sector, hoger dan de Afrikaanse demografische aanwas.

 

  • Gevestigde kmo-partnerschappen en FDI flagships hebben toegang tot de middelen om op grote schaal te investeren in agrofood- en maakindustrieën en aanverwante diensten. Zonder hen is er geen manier om een beslissende doorbraak te forceren in het creëren van veel hoogwaardige banen, ook voor ongeschoolde mannen en vrouwen.
  • Daarnaast maken ze gebruik van milieuvriendelijke hydro-zonne-energie en fungeren ze als managementschool voor lokale kmo's.
  • Tegelijkertijd stimuleren ze de belangrijke Afrikaanse financiële bovenlaag om hun voorbeeld te volgen en te investeren in een arbeidsintensieve productieve economie in plaats van arbeidsluwe investeringen in handel en vastgoed.
  • Het zijn versnellers van een ecosysteem dat serendipiteit stimuleert (iets nuttigs vinden waar we niet naar op zoek zijn) en de opkomst van nieuwe "innovatieve" sectoren die niet voorzien zijn, maar duizenden nieuwe kwaliteitsbanen met zich meebrengen.

Besluit

Inclusieve, duurzame, veerkrachtige industrialisatie van Afrika

De demondialisering van de maakindustrie in combinatie met de globalisering van industriële knowhow, de lokale transformatie van grondstoffen, de korte waardeketen en eeuwig hernieuwbare Afrikaanse energieën verzoenen de sociale en economische vooruitgang van Afrika met het voorkomen van klimatologische en pandemische apocalypsen. Zij vermijden onderbrekingen in bevoorradingslijnen en ... doen de EU economie(!) duurzaam herleven.

Pro-memorie. De allereerste actie die ondernomen moet worden: de gestuurde brede mentaliteitswijzing zowel in Afrika als in Europa


Circulaire Know-How Economie:'Deglobalisering' Productiebedrijven, 'Mondialisering' Know-How

 

karel.uyttendaele { @ } pandora.be

1/3/2022